Publikační činnost: 2009
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Zhodnocení výsledků nové demografické projekce obyvatelstva ČR s ohledem na vývoj dětské složky populace. [Assessment of the results of the new demographic forecast for the population of the Czech Republic with regard to the development of the population segment of children.]. / Anna Šťastná - In: FÓRUM sociální politiky. - ISSN 1802-5854 - Roč. 3, č. 6 (2009), s. 21-23 (3 s.).

[ Šťastná, Anna ]

Anotace:  Tato studie je založena na nové demografické projekci obyvatelstva ČR, kterou v květnu 2009 publikoval ČSÚ, a na analýze vývoje věkové struktury. Věnuje se pouze jedné skupině z věkové struktury obyvatelstva, a sice dětské složce a jejímu budoucímu vývoji. Primárně sleduje, co bude předpokládaný vývoj znamenat pro školský systém a systém péče o děti v příštích 20 letech. Existující výzkum již jasně ukázal, že existují regionální rozdíly v dostupnosti zařízení péče o děti pracujících rodičů. Dají se také očekávat regionální rozdíly ve vývoji počtu dětí, jejichž věk se řadí do zmíněných kategorií. Je pravděpodobné, že v některých regionech se bude nedostupnost mateřských škol z kapacitních důvodů nadále zvyšovat. I základní školy se budou muset v pozdějším stádiu vyrovnat s rostoucím počtem žáků.
 
Anotace v angličtině:  This study is based on the new population forecast in the Czech Republic published in May 2009 by the Czech Statistical Office and on analysis of the development of the age structure. It is devoted to one sole group, specifically children, and its estimated future development. Primarily it seeks to identify what the expected development will mean for the education system and the child care system over the coming 20 years. Existing research has already shown clearly that there are regional differences in the availability of facilities caring for the children of working parents. It is also reasonable to expect regional differences in the development of the number of children whose age ranks them in the said categories. It is probable that in some regions the unavailability of kindergartens for capacity reasons will continue to increase. At some latter stage, elementary schools will also have to cope with an increase in the number of schoolchildren.
Klíčová slova: deti; zařízení předškolní; systém péče o děti; školství; prognózování demografické; struktura demografická

Klíčová slova v angličtině: demographic forecast; children; demographic structure; child care system; education system
Klasifikace: T04 - rodina, rodinná politika, gender
T02 - stárnutí, staří, demografie
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVPRP Typ: Článek z periodika

Publikační činnost: 2019
ADD - odborné články v domácích impaktovaných časopisech

České základní školy v měnící se společnosti: nazrála již doba na zavedení školní sociální práce? [Basic Schools in the Czech Republic: Is It the Right Time Now to Institute School Social Work?]. / Jana Havlíková - In: Sociální práce /Sociálna práca. - ISSN 1213-6204 - Roč. 19, č. 5 (2019), s. 121-135 (15 s.).

[ Havlíková, Jana ]

Anotace:  CÍLE: V kontextu dlouhodobějších proměn společnosti (individualizace, migrace, hodnotová pluralita, sociální a kulturní diverzita, proměna rodiny a dětství, sociální nerovnosti atd.) i aktuálních změn českého školství (zejm. inkluzivní vzdělávání) si článek klade za cíl oživit diskusi o vhodnosti institucionalizace školní sociální práce v prostředí českých základních škol. Komparujeme přitom pohledy ředitelů základních škol a oborníků z oblasti sociální práce. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Vymezení školní sociální práce diskutujeme v kontextu proměn vzdělávání konceptualizovaných jako důsledek společenských procesů postmoderní doby. METODY: Stať pracuje s daty získanými prostřednictvím vyčerpávajícího dotazníkového šetření zaměřeného na ředitele základních škol ČR (N=1763, návratnost 43 %). VÝSLEDKY: Ačkoliv odborníci z oblasti sociální práce spojovali s institucionalizací školní sociální práce řadu pozitivních efektů zejména v oblasti podpory škol při naplňování jejich vzdělávacího a výchovného poslání v podmínkách
měnící se společnosti, většina ředitelů základních škol o přínosu školní sociální práce přesvědčena nebyla. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Případné vymezení a následná institucionalizace školní sociální práce v českém prostředí by se jednak měla uskutečňovat v úzkém dialogu s potřebami základních škol, již existujícím organizačním a institucionálním kontextem poradenství v českém školství a měnící se společenskou situací. Současně by mj. vyžadovala zpracování odpovídajících metodických materiálů a reflexi tohoto odvětví sociální práce ve studijních programech VOŠ a VŠ oborů sociální práce.
 
Anotace v angličtině:  OBJECTIVES: In terms of longer-term transformations of society (individualisation, migration, value pluralism, social and cultural diversity, the transformation of the family and childhood, social inequalities, etc.) as well as the current changes of Czech education (inclusive education), the article aims to revive the debate on institutionalization of School social work. In doing so, views of directors of basic schools and social work experts were compared. THEORETICAL BASE: Delineation of School social work is discussed in connection to changing education resulting from socioeconomic processes of the postmodern period. METHODS: Quantitative data obtained through an exhaustive questionnaire survey focused on the directors of the Czech basic schools were used (1763 completed questionnaires, response rate 43%). OUTCOMES: Although social work experts associate with institutionalisation of School social work a variety of positive effects, especially in the area of supporting schools in meeting their educational
mission, most directors of schools tended to reject the idea of School social work. SOCIAL WORK IMPLICATIONS: Definition and subsequent institutionalization of Czech School social work, firstly, should take place in close dialogue with the needs of the schools, the existing organizational and institutional environment of education and school consultancy; secondly, adequate methodological support and elaboration of School social work study programmes at universities would be necessary.
Klíčová slova: práce sociální; systém vzdělávací; institucionalizace; šetření; ČR

Klíčová slova v angličtině: social work; education system; institutionalization; survey; Czech Republic
Klasifikace: T06 - sociální pomoc, sociální služby
Návaznost: DC540/2017 Analýza současného stavu výkonu sociální práce ve školách a školských poradenských zařízeních a současného stavu výkonu sociální práce ve vybraných zdravotnických zařízeních
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika


Báze dat jsou řízeny systémem WEBIS
Copyright © 1998-2011, CEIT