Anotace: |
Nástup trendů deinstitucionalizace a marketizace v sociální péči o seniory má v ČR ve srovnání se západní Evropou 20 let zpoždění, navíc se odehrává v naprosto odlišném kontextu charakterizovaném dědictvím komunismu, stárnutím populace a méně štědrým veřejným financováním. Tato studie zkoumá, jak deinstitucionalizace a marketizace ovlivňují dostupnost a kvalitu služeb sociální péče na regionální a obecní úrovni. Zjištění naznačují, že i přes rétoriku deinstitucionalizace a rostoucí počet seniorů podpora a dostupnost terénních sociálních služeb klesá. Dále, pečovatelskou službu se nepodařilo nastavit adekvátně potřebám péče seniorů v domácím prostředí. Tato situace způsobila nezamýšlený vedlejší efekt: vznik neregistrovaných, pololegálních, komerčních pečovatelských domů, které typicky nabízející nízkou kvalitu péče a špatné pracovní podmínky a nepodléhají žádné kontrole.
|
|
Anotace v angličtině: |
Deinstitutionalization and marketization of eldercare has been delayed by 20 years in the CR compared to Western Europe, and it takes place in a completely different context, characterized by the legacy of communism, a growing older population, and less generous public subsidies. This study examines how deinstitutionalization and marketization effect implementation of these principles on the availability and quality of eldercare services at regional and municipal levels. A mixed-method approach was used. The findings suggest that the support for and availability of home-based care has declined, despite the ever-increasing number of older adults and policy preference for deinstitutionalization. Furthermore, home-based services have failed to adjust to growing care needs of older adults. This situation occasioned an unintended outcome: the emergence of nonregistered, semilegal, for-profit nursing homes offering low-quality care and poor working conditions, and subject to no quality control.
|
|