Publikační činnost: 2010
ABD - kapitoly v odborných recenzovaných monografiích vydaných v zahraničních vydavatelstvích

Služby zaměstnanosti a formy spolupráce s občanským sektorem na regionálním trhu práce. / Jiří Winkler, Iveta Zelenková - In: Nová sociální rizika na trhu práce a potřeby reformy české veřejné politiky / Jiří Winkler, Lenka Klimplová. - Brno : Masarykova univerzita, 2010. - ISBN 978-80-210-5352-6. - s. 123-139 (17 s.).

[ Winkler, Jiří - Zelenková, Iveta ]

Anotace:  Studie vychází z hypotézy, že modernizace české politiky zaměstnanosti po vstupu ČR do Evropské unie neprobíhá jako plynulá a funkční adaptace na nové sociální podmínky, ale spíše připomíná sérii nezáměrných a neočekávaných změn málo koordinovaného a integrovaného systému služeb zaměstnanosti. Cílem je popsat konkrétní mechanismus spontánní změny politiky aktivace na trhu práce, který se rozvinul jako nečekaný efekt prosazování "evropské" reformy služeb zaměstnanosti, spojené s potlačením administrativního způsobu organizace služeb a hledáním nových forem spolupráce se soukromým a občanským sektorem. Studie provádíkvalitativní popis diferencí v pojetí cílů a nástrojů aktivace mezi organizacemi budujícími mezisektorové partnerství a spolupráci. Využívá k tomu databázi 46 rozhovorů s reprezentanty úřadů práce a občanských organizací, kteří působí v regionech s dobře rozvinutou sítí vzájemné spolupráce.
Klíčová slova: trh práce; služby zaměstnanosti; aktivace na trhu práce; mezisektorová spolupráce; partnerství; riziko implementačního deficitu; koevoluce

Klíčová slova v angličtině: labour market activation; cross-sectoral partnership; cooperation; risk of implementation deficit; coevolution
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Poznámka:  do RIV zadáno MU
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek ze sborníku

Publikační činnost: 2021
BAO - odborné monografie vydané ve VÚPSV, v.v.i.

Individuální práce s obtížně umístitelnými uchazeči o zaměstnání : Případová studie na vybraném kontaktním pracovišti Úřadu práce ČR [Individual work with the hard-to-place unemployed : Case study at the selected contact point of the Labour Office of the Czech Republic]. / Miroslava RÁKOCZYOVÁ, Robert TRBOLA, Tomáš SIROVÁTKA - Praha: VÚPSV, v. v. i. - Výzkumné centrum Brno, 2021. - 66 stran - ISBN 978-80-7416-422-4 (print), - ISBN 978-80-7416-423-1 (pdf)

[ RÁKOCZYOVÁ, Miroslava - TRBOLA, Robert - SIROVÁTKA, Tomáš ]

Soubory ke ztažení:

Externí odkaz
Anotace:  Studie představuje individuální práci s uchazeči o zaměstnání na Úřadu práce ČR a identifikuje přitom problémy a bariéry, s nimiž se pracovníci v této oblasti potýkají. Práce je zpracována formou případové studie na vybraném kontaktním pracovišti ÚP ČR, které bylo identifikováno jako potenciální příklad dobré praxe. V rámci šetření byly provedeny polostrukturované rozhovory se všemi pracovníky, kteří jsou na daném pracovišti v přímém kontaktu s uchazeči o zaměstnání, a s vybranými vedoucími pracovníky. Z nich vyplývá, že poradkyně pro zprostředkování mají omezené možnosti rozvinout individuální přístup ke klientům a soustředí se spíše na úzce zaměřené činnosti spojené se zprostředkováním zaměstnání a na zpracování rozsáhlé administrativy a výkaznictví, které je od nich požadováno. Individuální přístup se daří dobře rozvíjet na oddělení poradenství a dalšího vzdělávání, kde je patrný význam kvalifikace a dlouhodobého procesu zapracování nových pracovníků.
Prostor pro individuální poradenství bývá vytvořen v rámci projektů EU, nicméně v rámci sledovaného kontaktního pracoviště (KoP) se projevily problémy spojené s fluktuací pracovníků na těchto pozicích, které byly doprovázeny rychlým předáváním agendy a jejich nedostatečným zapracováČním. Celkově se projevila malá dostupnost kurzů pro rozvoj dovedností pracovníků v první linii, a to zejména v oblasti přímé práce s klienty, a riziko syndromu vyhoření, které není ze strany ÚP ČR dostatečně ošetřeno. Individuální práce s klienty, která vede k identifikaci potřeb klientů, navíc na sledovaném KoP ve sledovaném období do značné míry narážela na omezenou dostupnost nástrojů APZ, jimiž by bylo vhodné na tyto potřeby reagovat. Jako pozitivní faktor se projevily zejména dobré mezilidské vztahy na pracovišti a odbornost vedoucích pracovníků.
 
Anotace v angličtině:  The study is focused on individual work with job seekers at the Labour Office of the Czech Republic and identifies the problems and barriers that office workers face in this area. The research was carried as a case study at the selected contact workplace of the Labour Office of the Czech Republic, which was identified as a potential good practice example. As part of the survey, semi-structured interviews were conducted with all the employees who are in direct contact with job seekers, as well as with selected managers. The interviews showed that consultants for job placement have limited opportunities to develop an individual approach to clients. This is because they have to focus especially on the activities related to job placement. Also, extensive administration and reporting is often required from them. The individual approach is successfully developed in the counselling and further education department, where the importance of qualifications and the long-term training process of new employees is evident.
The individual counselling is usually performed at the job positions of EU projects. However, within the monitored contact workplace, there were mentioned the problems related to staff fluctuation at these positions, which was accompanied by a rapid transfer of the agenda and an insufficient training of new employees. Overall, low availability of the courses for the skill development of front-line employees is the long-lasting problem which was apparent especially in the area of direct individual work with clients. Moreover, the risk of burnout syndrome, which is not sufficiently addressed by the Labour Office of the Czech Republic, was also evident. In addition, individual work with clients, which leads to the identification of client´s needs at the monitored workplace, largely encountered limited availability of active policy employment tools, which could appropriately respond to these needs. Good interpersonal relationships in the workplace and expertise of managers were recognised as positive factors.
Klíčová slova: ČR; trh práce; poradenství pracovní; poradci pro nezaměstnané; úřady práce; uchazeči o práci; individualizace; aktivace na trhu práce

Klíčová slova v angličtině: Czech Republic; labour market; counselling; counselling to unemployed; labour offices; employment services; individualization; activation
Klasifikace: T01 - trh práce, zaměstnanost, nezaměstnanost
Návaznost: EF692216 Vyhodnocování účinnosti a efektivity realizace APZ
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Kniha


Báze dat jsou řízeny systémem WEBIS
Copyright © 1998-2011, CEIT