Publikační činnost: 2009
BEC – odborné příspěvky v recenzovaných zahraničních sbornících (konferenční i nekonferenční)

Lidé bez domova: jakou pomoc očekávají od sociální služby azylový dům? [Homeless People in the Czech Republic: What Kind of Support Do They Expect from Shelter Services?]. / Jana Havlíková - In: Sociálna a ekonomická núdza ľ bezpečnost jedinca a spoločnosti : Zborník príspevkov. - Bratislava : Vysoká škola zdravotníctva a sociálnem práce Sv. Alžbety, 2009. - ISBN 978-80-89271-63-4. - s. 394-410 (17 s.).

[ Havlíková, Jana ]

Akce: Bratislava, 22.-23.5.2009, EUR
Anotace:  Až do počátku 90. let minulého století byly bezdomovství a sociální služby pro bezdomovce v ČR neznámým pojmem. Struktura a poslání jednotlivých druhů sociálních služeb pro bezdomovce byla kodifikována teprve před dvěma lety zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách. Cílem této studie je obrazně udělit slovo právě samotným bezdomovcům ľ uživatelům sociálních služeb, aby mohli vyjádřit svá očekávání, jež těmto službám adresují. Prostřednictvím kvalitativní analýzy rozhovorů se 14 uživateli a uživatelkami vybraného azylového domu pro bezdomovce v Brně, které byly uskutečněny v roce 2008, jsme hledali odpověď na otázku: Co lidé bez domova od sociální služby "azylový dům" při svém příchodu očekávali a zda a jak jim tato sociální služba pomáhá při naplňování jejich osobních cílů? V závěru se pak věnujeme úskalím, jež provázejí zjišťování potřeb uživatelů-bezdomovců, interpretaci získaných údajů a jejich využití.
 
Anotace v angličtině:  Till early 90s in the 20th century homelessness and social services for homeless people were quite unknown in the Czech Republic. Yet, two years ago types and functions of social services for homeless people were codified by adoption of Act No. 108/2006 Coll. on social services. The aim of this paper is to give a voice to the homeless people themselves to learn what they expect from social services offered to them. This article draws on the findings of a qualitative study of fourteen homeless users of a shelter in the city of Brno carried out in 2008. We focused on their expectations from this social service, which they had when entering the shelter, and consequently whether or not the service has met their needs. On the background of these findings, we finally discuss the importance of listening to service usersĺ perspective, but we also draw attention to the difficulty with picking up usersĺ voice and with its interpretation in the context of social services.
Klíčová slova: bezdomovci; bezdomovství; azyl; služby sociální; potřeby klientů

Klíčová slova v angličtině: homeless persons; homelessness; shelter; users needs; social services
Klasifikace: T07 - chudoba, sociální vyloučení, životní úroveň
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek ze sborníku

Publikační činnost: 2010
BDD - odborné články v domácích recenzovaných časopisech

Očekávání bezdomovců od sociální služby "azylový dům" a úskalí jejich interpretace. [Homeless People Expectations from Shelter Services and How to Interpret Them.]. / Jana Havlíková - In: Sociální práce/Sociálna práca. - ISSN 1213-6204 - Roč. 10, č. 1 (2010), s. 87-97 (11 s.).

[ Havlíková, Jana ]

Anotace:  Cílem této studie je obrazně udělit slovo samotným bezdomovcům ľ uživatelům sociální služby azylový dům, aby mohli vyjádřit svá očekávání, jež této službě adresují. Prostřednictvím kvalitativní analýzy rozhovorů se 14 uživateli vybraného azylového domu pro osoby bez přístřeší, které byly uskutečněny v r. 2008, jsme hledali odpověď na otázku: Co lidé bez domova od sociální služby "azylový dům" při svém příchodu očekávali a zda a jak jim tato sociální služba pomáhá při naplňování jejich osobních cílů? Zjistili jsme, že očekávaní uživatelů se neliší v závislosti na jejich pohlaví, ale existují rozdíly související s věkem uživatelů. V závěru se věnujeme úskalím, jež provázejí zjišťování potřeb uživatelů-bezdomovců, interpretaci získaných údajů a jejich využití.
 
Anotace v angličtině:  The aim of this paper is to give a voice to the homeless people themselves to learn what they expect from social services offered them. This article draws on the findings of a qualitative study of 14 homeless users of a shelter carried out in 2008. We focused on their expectations from this social service, which they had when entering the shelter, and consequently whether or not the service has met their needs. Although there was no difference in expectations among men and women, there was a difference depending on the age of users. On background of our findings, we finally discuss the importance of listening to perspective of service users, but we also draw attention to the difficulty with picking up users voice and with its interpretation in the context of social services.
Klíčová slova: bezdomovci; bezdomovství; azylový dům; potřeby klientů; služby sociální

Klíčová slova v angličtině: homeless people; homelessness; shelter; needs of users; social services
Klasifikace: T06 - sociální pomoc, sociální služby
Návaznost: MPS4577300901 - Výzkumný záměr VÚPSV
Pracoviště: VUPSVBOOSP Typ: Článek z periodika


Báze dat jsou řízeny systémem WEBIS
Copyright © 1998-2011, CEIT