Anotace: |
Změny v pohřbívání v české společnosti, k nimž došlo v průběhu 20. století, byly významnější než ty, ke kterým došlo v průběhu celého druhého tisíciletí. Tradiční římskokatolické křesťanské pohřby, které se prováděly na přelomu 19. a 20. století jsou popisovány jako výchozí bod, od kterého se pozornost studie posouvá na významné změny, které následovaly. První polovina 20. století byla specifická, pokud jde o objevení se kremace. Komunistická éra (1948-1989) byla charakterizována ohromným rozšířením popularity kremace (míra kremace v Československu dosáhla 55 % do roku 1988) i výrazným zvýšením podílu světských pohřbů, které byly koncem 80. let prováděny asi 3/5 zesnulých. Na současné praktiky pohřbívání lze pohlížet jako na přímé pokračování předchozích generací a jsou pozoruhodné jak z hlediska jedné z nejvyšších měr kremace v Evropě (80 %), tak ještě výrazněji, pokud jde o mimořádně vysokou míru případů (asi 1/4 až 1/3), kdy se žádný pohřební obřad vůbec nekoná.
|
|
Anotace v angličtině: |
The changes in funeral practices in Czech society which occurred during the 20th century were more significant than those that took place during the whole of the second millennium. Traditional Roman Catholic Christian funerals which were performed at the turn of the 19th and 20th centuries are described as a starting point from which the focus moves to a study of the major changes which took place from then onwards. The first half of the 20th century was specific in the emergence of cremation. The Communist era (1948ľ1989) was characterized by a huge expansion in the popularity of cremation (the cremation rate in Czechoslovakia had reached 55 % by 1988) as well as by a significant increase in the proportion of secular funerals which, by the end of the 1980s, were being conducted for around three-fifths of the deceased. Contemporary Czech funeral practices can be seen as a direct continuation of those of previous generations and are noteworthy in terms both of having one of the highest cremation rates in Europ e (80 %) and, even more strikingly, the extraordinarily high rate of cases (around one quarter to one third) in which no funeral ceremony is held at all for the deceased.
|
|